21. oktober 2010

Utholdenhet

Jeg sitter og tenker mye på hvordan jeg skal legge opp treninga framover for å forbedre meg som fluekaster. Jeg leiter på internett og i bøker, men det er ikke så mange som legger vekt på de fysiske egenskapene som en fluekaster trenger, det går mye i teknikk og utstyrsvalg. Treningsplanlegging med fokus på ting som for eksempel utholdenhet og koordinasjon er det sjeldent jeg leser noe om. Så da får jeg vel gruble litt på det sjøl :-)

Er god utholdenhet viktig for meg som fluekaster? Ja, det er det selvfølgelig. Det er ikke det jeg skal bruke mest tid på, men jeg ser på det som en faktor som kan være med på å gjøre meg til en bedre utøver. I tillegg er det med på å øke trivsel og evne til å takle utfordringer man møter i dagliglivet. I løpet av en treningsperiode så er det mye som skal gjøres i tillegg til trening. Både skole og jobb tar tid, og det er ting som også virker inn på den totale belastningen som man må tilpasse seg etter. Å ha nok overskudd til å gjennomføre god trening er viktig! For å bli en god kaster så krever det at man klarer å gå ut å trene selv om man har hatt en tøff dag på jobb eller skole. Det blir ikke god fluekasting av å legge seg på sofaen og se en film da. God utholdenhet gir overskudd til å gå ut og ta de øktene som kreves for å forbedre seg!

Restitusjon fra trening går også raskere med en god utholdenhet, og jo mer trening man kan putte inn i en treningsperiode uten å bli sliten, jo bedre blir man, enkelt og greit. Rask restitusjon fra ei treningsøkt er viktig for å kunne gå på ei ny økt så tidlig som mulig.

Fluekasting er en øvelse som krever en god evne til å konsentrere seg. Det å kunne stenge alt annet ute og ha fokus kun på seg sjøl og arbeidsoppgavene sine er avgjørende for å prestere godt, både i konkurranser og på trening. Konsentrasjonsevnen øker når man har en god utholdenhet, man kan holde fokus på det som er viktig over lengre tid. Å holde riktig fokus i 45min i stedet for i 30min på trening, vil øke utbyttet av treninga enormt mye!

Ellers er det jo minst hundre andre grunner til å trene utholdenhet. Blant annet øker evnen til å mestre stress, selvtilliten blir bedre, motivasjonen øker, og viljen til å trene styrkes.

Og for de som tror at fluekasting ikke er slitsomt: bare prøv å kaste så langt du kan så mange ganger som mulig i løpet av tre minutter. Det er grisetungt!!

3 kommentarer:

  1. dæven, Tina, har du begynt med fluekasting :) så morro, jeg dreiv en liten tid for ett år siden, samboeren min er en ivrig fluefisker :) Men så kom vår kjære sønn, så da ble alt lagt på hylla :)Så nå får min kjære ha hobbyn for seg selv :) Koselig å "se" deg igjen, spiller du fotball enda da? -Maiken B.-

    SvarSlett
  2. Halla!:) Det var lenge siden! Ja, blitt litt avhengig av denna kastinga da :) Blir ikke noe fotball lenger, nei. Ble ikke no moro når gromgjengen fra Vinger ble borte vettu. Var tider det :-) Du må si ifra hvis du er gira på å kaste eller fiske en gang da! Jeg er stort sett alltid gira på det :-)

    SvarSlett
  3. hehe, d skal jeg gjøre :) Får huke opp telefon nr dit så skal vi nok få til det :)

    SvarSlett