17. oktober 2010

Restitusjon

Restitusjon er egentlig driit kjedelig. Det betyr som oftest at armen må hvile og at jeg ikke kan kaste, men samme hvor kjedelig det er så er det ekstremt viktig. Når hele armen verker, og det gjør vondt fra midten av låret til langt oppå ryggen, da er det kanskje på tide med en liten pause :-)

Fluekasting er en øvelse med ensformige bevegelser, og man bruker muskler som kanskje ikke så ofte blir brukt ellers. Øvelser med akselereasjonsarbeid og oppbremsingsarbeid er de som oftest gir belastningsskader, og det er jo dessverre veldig passende for fluekasting.. For å bli god til å kaste så kreves mye trening, og det er defor fort gjort å dra på seg en belastningsskade.
Det eneste man kan gjøre er å være oppmerksom på tegn som kroppen gir, og ta de på alvor når de kommer. Å presse en muskel som allerede er overbelasta er dumt! Det går en liten stund, men man får svi ganske lenge for det etterpå, og det har ikke jeg tid til. Konkurranser nærmer seg skummelt raskt!

Og nå har jeg faktisk begynt å lære detta her. På onsdag hadde jeg en liten kasteøkt på en time, og hadde ganske vondt rett over og rett under albuen på kastearmen under økta. Når det gjør såpass vondt etter bare en time kasting så er det viktig med en liten pause, samma hvor kjedelig det er. Så nå har jeg hatt kastefri i noen dager og armen kjennes mye bedre. Bra! :-)

Samtidig som armen har fått hvile så har jeg også fått gjort unna litt annen god trening. Styrke på mage/rygg, litt løping og ei god spinningøkt. Så jeg har da fått gjort unna litt trening alikevel. Det gjelder å utnytte tida selv om armen har en liten ferie :-)

I morra blir det nok ei kasteøkt igjen. Endelig! Og i følge teorien skal jeg vel nå være en litt bedre fluekaster enn før jeg begynte å hvile. Litt kult egentlig :-)

4 kommentarer:

  1. Lurer litt på en par ting; når du trener kasting, kjører du bare på med like kasteøkter hver gang eller varierer du? F.eks lengde en dag, presisjon neste? Tenker du fokus på visse elementer ved kastet når du trener, så du har et mål ved hver trening?

    SvarSlett
  2. :-) Har to-tre arbeidsoppgaver som jeg fokuserer på over litt tid, en mnd for eksempel. Da er det kun de tinga som jeg trener på hver økt den mnd. De fleste øktene er reine teknikk-økter på lengde, ofte uten å kaste maks lengde, bare fokus på rikitg kasting. Bruker å legge inn presisjonstreninga i lengdeøktene. har også et par reine presisjonsøkter innimellom, blir nok flere av de etter hvert framover :)

    SvarSlett
  3. tina, når jeg er med deg å kaster.. trener du konsentasjon samtidig da? :P

    sorry useriøst innlegg :P

    SvarSlett
  4. Hei du, anonyme person :-p
    Ja, det er fin konsentrasjonstrening det. kaster jeg bra med deg i nærheten så er det vel et godt tegn ;-)

    SvarSlett